Imprimeix

Consells de salut: Paliar la pèrdua de memòria

Escrit per Lda. M. Dolors Grassot París el . Publicat a Salut

El pas dels anys afecta la nostra memòria, canviant la manera com emmagatzemem nova informació, i fent més difícil recordar la memòria emmagatzemada.

 

Una pèrdua greu de memòria pot ser deguda a una depressió, a l'ús de certs medicaments o a un procés degeneratiu, com la malaltia d'Alzheimer. Però petits oblits o dificultat per recordar un nom o una paraula són normals en el procés d'envelliment.

 

Us proposem un seguit de consells per paliar els efectes d'aquestes petites pèrdues de memòria:

 

Imprimeix

Consells de salut: La prova de la SIDA

Escrit per Lda. M. Dolors Grassot París el . Publicat a Salut

 

Fa uns dies una parella jove em va preguntar com podia fer-se la prova de la SIDA. Feia uns mesos que sortien de forma estable i estaven pensant en deixar el preservatiu i passar-se a un altre mètode anticonceptiu, però com que tots dos havien tingut altres parelles sexuals anteriorment, volien estar segurs que tots dos estaven sans.

 

Tenien molt clar que volien fer-se la prova de la forma més discreta possible, i d'altra banda, el metge de capçalera no sempre accedeix a demanar aquesta prova si no es donen elements de risc, així que els vaig donar una idea que els va semblar perfecta: fer una donació de sang.

 

Imprimeix

Consells de Salut: Dormir més bé.

Escrit per Lda. M. Dolors Grassot París el . Publicat a Salut

Els esdeveniments estressants poden alterar el nostre ritme de son. Generalment, en pocs dies tornem a recuperar el nostre patró de son habitual, però si els problemes d'insomni s'allarguen en el temps, poden afectar la nostra salut i la nostra capacitat d'afrontar les activitats de la vida diària.

 

Hi ha medicaments que ajuden a conciliar el son. Si patiu un insomni greu, el vostre metge us els pot receptar, però es tracta de medicaments amb cert grau de perillositat perquè poden crear tolerància (cada vegada cal més quantitat de medicament per aconseguir el mateix efecte) i addicció (arriba un moment que el medicament es fa indispensable). Per aquest motiu, és preferible mirar d'adaptar uns hàbits que facilitin la conciliació del son, en comptes de recórrer als fàrmacs.

 

Us proposem alguns consells per a dormir més bé:

 

 

Imprimeix

Consells de salut: Com superar les pors

Escrit per Lda. M. Dolors Grassot París el . Publicat a Salut

  

1. Penseu que tots tenim algunes pors, és normal.

 

2. Porteu la vostra por a l'extrem, imagineu el pitjor, i veureu que en realitat no és tan greu.

 

3. Enfronteu les vostres pors a poc a poc, de la més petita a la més gran.

 

Imprimeix

Consells de salut: Respirar correctament

Escrit per Lda. M. Dolors Grassot París el . Publicat a Salut

 

Respirar correctament és molt important per la nostra salut física i mental.

 

Hi ha diferents maneres de respirar i no totes són adequades. Quan estem nerviosos o angoixats, la nostra respiració és més ràpida i superficial, provocant un excitació del sistema nerviós que augmenta la sensació de nerviosisme. En agreujar-se el nerviosisme, s’incrementa el nombre de respiracions per minut, entrant en un cercle viciós. Així mateix, el nostre estil de vida accelerat afavoreix que el nostre cos assumeixi com a normal aquest tipus de respiració. Per això una de les tècniques utilitzades per contrarrestar l’ansietat o l’estrès és la respiració abdominal.  

 

Imprimeix

Consells de salut: La cefalea tensional

Escrit per Lda. M. Dolors Grassot París el . Publicat a Salut

 

 

La cefalea tensional és un dolor o molèstia al cap o al coll, generalment associat a tensió en els músculs d'aquestes àrees.

 

 És una de les formes més comunes de mal de cap i pot experimentar-se a qualsevol edat però és més habitual entre adults i adolescents. Es considera crònica si hi ha 2 o més episodis setmanals durant alguns mesos.

 

Aquestes cefalees es produeixen quan els músculs del coll i el cuir cabellut es tensionen o contrauen. Aquestes contraccions musculars poden ser una resposta a l'estrès, la depressió o l'ansietat. També poden ser causades pel fet de mantenir el cap en una mateixa posició durant molt de temps, per exemple treballant amb ordinadors, amb un microscopi o fent treballs artesanals. Dormir en una habitació freda o amb el coll en una posició anormal també pot causar aquest mal de cap. Altres desencadenants de les cefalees tensionals són: el consum d'alcohol, de cafeina (o l'abstinència d'aquesta), tensió ocular, fatiga, un esforç excessiu...

 

Imprimeix

Consells de salut: El bruxisme

Escrit per Lda. M. Dolors Grassot París el . Publicat a Salut

El bruxisme és una activitat no funcional que consisteix en prémer o carrisquejar (rechinar) les dents de forma inconscient. Es produeix tant en estat vígil com durant el son, i és més freqüent en les dones en proporció de tres a un.

 

Tot i que els símptomes varien d’una persona a una altra, els més freqüents són:


 

-  Dolor muscular a l’articulació temporomandibular 

- Mal de cap

- Erosió dental i fins i tot trencament

 

 


Generalment la causa del bruxisme és l’excés d’estrès i l’ansietat. En certes persones funciona com una via d’escapament davant situacions estressants, permetent eliminar o rebaixar el nivell d’estrès. També és un trastorn freqüent en personalitats del tipus A, és a dir, individus enèrgics i competitius, amb certa tendència a experimentar sentiments d’ira i hostilitat.


Pel fet que es tracta d’un trastorn fonamentalment conductual, el tractament està orientat a controlar els factors desencadenants (estrès, ansietat, hostilitat...) i a minimitzar el dany a les peces dentals. Per això és aconsellable la combinació de 2 tractaments:


-  Odontològic: generalment la colocació d’una fèrula de descàrrega, feta de resina, que s’adapta a les dents impedint que entrin en contacte. 

-  Psicològic: realització d’un treball psicoterapèutic orientat a eliminar o disminuir les causes del trastorn.